Τρίτη 5 Μαΐου 2020

Ξεκινάνε οι εγγραφές και οι επανεγγραφές στους παιδικούς σταθμούς και στον βρεφονηπιακό σταθμό. Προθεσμία από 5 Μαΐου έως 4 Ιουνίου.

Αστακός, 04.05.2020
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΝΟΜΟΣ ΑΙΤΩΛ/ΝΙΑΣ
ΔΗΜΟΣ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ
Ν.Π.Δ.Δ. ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΡΟΝΟΙΑ
ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ.

Αγαπητοί γονείς,
Σας ενημερώνουμε ότι η κατάθεση των αιτήσεων ΕΓΓΡΑΦΗΣ και ΕΠΑΝΕΓΓΡΑΦΗΣ νηπίων στους Παιδικούς Σταθμούς Αστακού, Φυτειών και στον Βρεφονηπιακό Σταθμό Κανδήλας, για την σχολική χρονιά 2020-2021 θα πραγματοποιηθεί από 05 Μαΐου 2020 έως και 04 Ιουνίου 2020 ως εξής:
Στους παιδικούς σταθμούς, όπου φιλοξενούνται αυτή τη χρονική περίοδο τα παιδιά κατά τις εργάσιμες ημέρες και ώρες και ΜΟΝΟ κατόπιν τηλεφωνικού ραντεβού και στα τηλέφωνα:
  • 2646 041204 για τον Παιδικό Σταθμό Αστακού,
  • 2646 022003 για τον Παιδικό Σταθμό Φυτειών και ,
  • 2646 051427 για τον Βρεφονηπιακό Σταθμό Κανδήλας
ή ταχυδρομικά σε σφραγισμένο φάκελο στον οποίο εξωτερικά θα αναγράφεται:

ΠΡΟΣ:
ΔΗΜΟ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ,
ΝΠΔΔ «ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ,
ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΤΟ ΔΗΜΟ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ»
ΑΣΤΑΚΟΣ, 300 06

Η αίτηση για την κάθε δομή ξεχωριστά καθώς και τα δικαιολογητικά εγγραφής διατίθεται και στην ιστοσελίδα του Δήμου Ξηρομέρου www.dimosxiromerou.gr.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

ΠΟΛΥΖΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ

Τρίτη 28 Απριλίου 2020

"Τα παιγνίδια μας στο παρελθόν". Γράφει η κ. Παρασκευή Σιδερά-Λύτρα.

   Η Λή.  Η Ντάνα.  Η Μέλισσα, μελισσούλα

Της Παρασκευής Σιδερά-Λύτρα

Η Λη
Στο πρώτο αναφερόμενο εδώ παιγνίδι, τη Λη, στήνονταν με επίπεδες πέτρες ή κομμάτια από κεραμίδια μια στήλη ύψους δέκα-δώδεκα εκατοστών ως αντικείμενο του παιγνιδιού. Η κάθε μέτοχος του παιγνιδιού είχε στο χέρι την αμάδα της, μια επίπεδη πέτρα ή ανάλογο κομμάτι κεραμιδιού.
Οι παίκτριες στοιχίζονταν η μια πίσω από την άλλη σε απόσταση λίγων μέτρων από τη Λή. Μέλημα της κάθε παίκτριας ήταν, όταν ερχόταν η σειρά της, να γκρεμίσει με την αμάδα της τη στήλη, Μέλημα αυτής που φύλαγε τη Λη ήταν να στήνει πάλι τις πέτρες που γκρεμίστηκαν. Τη φύλακα της Λη την αντικαθιστούσε η παίκτρια που δεν κατάφερνε να γκρεμίσει πέτρα από τη Λη.
Σημείωση
Για τους έχοντες γλωσσικά και γλωσσολογικά ενδιαφέροντα προσθέτω την ακόλουθη παρατήρηση:
Αξιοσημείωτο είναι ότι το Λ(άμπδα) στη λέξη Λη ακόμη και στη δική μας διάλε­κτο, την ακαρνανική, δεν προφέρεται με την ουρανική παραλλαγή (ακουμπώντας η γλώσσα στον ουρανίσκο), όπως προφέρεται δηλαδή στη διάλεκτό μας στων άλ­λων λέξεων τις συλλαβές, στις οποίες το λάμπδα ἀκο­λουθείται από τους φθόγ­γους η, ι, υ, ει, οι (π.χ λίγο, καλή, ήλιος λει­τουργία, απολύω κλπ.). Ἀλλά στη Λη προφέρεται, όπως στις συλλαβές, στις οποίες το λάμπδα ακολουθείται από τους φθόγγους α, ε, ο, ω, ου (π. χ. λάχανα, καλάθι, ακολουθώ, λέω, μπάλωμα κλπ). Μού είναι άγνωστη η προέλευση της ονομασίας του παιγνιδιού μας. Εικάζω μόνον, ότι η λέξη, ως ονομασία του παιγνιδιού, ξενόφερτη από άλλη γλώσσα έφερε μαζί της και την προφορά της.

Η Ντάνα
Οι αυλές μας στο παρελθόν δεν ήταν τσιμεντοστρωμένες ούτε πλακοστρωμένες· ήταν με το φυσικό τους χώμα. Για τη Ντάνα χαράσσονταν στο έδαφος με ένα ξύλο ή μια πέτρα ένα μεγάλο τετράγωνο, το οποίο χωρίζονταν σε τέσσερα ή έξι μικρότερα τετράγωνα, ανά δύο ή τρία στη σειρά παράλληλα κείμενα. Η παίκτρια έρριχνε στο πρώτο αριστερό τετράγωνο την αμάδα της και με πηδήματα στηριγμένη στο ένα πόδι (κουτσαίνοντας) έσπρωχνε την αμάδα διαδοχικά από τετράγωνο σε τετράγωνο, έως ότου περάσει όλα τα τετράγωνα και τη βγάλει έξω. Η αμάδα δεν επιτρεπόταν να ακουμπήσει στη γραμμή που χώριζε τα τετράγωνα. Αν η αμάδα πήγαινε επάνω στη γραμμή, η παίκτρια έχανε, και το παίξιμο με την αμάδα το αναλάμβανε η επόμενη παίκτρια.
Μια παραλλαγή της Ντάνας ήταν το Περιστεράκι. Το Περιστεράκι αποτελούνταν από μια μόνο σειρά τετραγώνων. Φτάνοντας με το κουτσό στο τελευταίο προς τα πάνω τετράγωνο η παίκτρια επέστρεφε κατά τον ίδιο τρόπο στο πρώτο τετράγωνο, στην αφετηρία, και έβγαζε την αμάδα έξω. Το Περιστεράκι παίζονταν με τους ίδιους κανόνες, όπως η Ντάνα.

Μέλισσα, μελισσούλα.
Για το παιγνίδι αυτό προσφέρονταν η αυλή του σχολείου, επειδή για τη διεξαγωγή του απαιτείται ευρύς χώρος. Είναι ένα διαλογικό παιγνίδι, ποὺ απαιτεί όμως και τρέξιμο.
Οι μαθήτριες πιασμένες χέρι-χέρι σχημαάτίζαν δύο σειρές αντιμέτωπων ομάδων, που παρατάσσονταν αφήνοντας μεγάλο διάστημα ανάμεσά τους. Η Α´ομάδα ρωτάει και η Β´αποκρίνεται.
Ο διάλογος των ομάδων Α´και Β´:

Α´ – Μέλισσα, μελισσούλα!
Β´– Το μέλι κήτεται (τήκεται).
Α´ – Κι εγώ παράγγειλα.
Β´– Απάν᾽ σε ποιόνε;

Η ομάδα Α´ ονόμαζε μια από τις παίκτριες της ομάδας Β´, η οποία έπρεπε να τρέξει και, πέφτοντας επάνω σε δυό σφιχτά πιασμένα χέρια παικτριών της ομάδας Α´, να προσπαθήσει να τις ξεχωρίσει. Αν αυτές κατάφερναν να την κρατήσουν, χωρίς να λυθούν τα χέρια τους, εκείνη έμενε στην ομάδα Α´, Αν κατάφερνε να κόψει τον δεσμό, επέστρεφε στην ομάδα της (Β´), παίρνοντας μαζί της τις δύο παίκτριες που ξεχώρισε.

Φτάνοντας στο τέλος της "Παιγνιολογίας" μου, ἀναφέρω, και δύο άλλα παι­γνίδια που παίζονταν με ζήλο: αυτά ήταν οι Πήχεις και τα Γυαλιά. Για το πρώτο η κάθε παίκτρια κουβαλούσε μαζί της τη συλλογή της, ένα μάτσο πολύχρωμα γνέματα, μήκους περίπου ενός πήχεως απομεινάρια υφάδια του αργαλειού της μάνας της. Η συλλογή πλουτίζονταν με πήχεις, που κερ­δίζονταν κατά τη διεξαγωγή του παιγνιδιού. Τα Γυαλιά ήταν ο θησαυρός από μικρότερα ή μεγαλύτερα κομμάτια σπασμένων πολύχρωμων πιατικών – τα μεγαλύτερα ήταν οι "Πλάντρες". Στόχος του παιγνιδιού ήταν ο εμπλουτισμός της συλλογής των γυαλιών.

Καταλήγοντας, κάνω και μια παραπομπή σε ένα ιδιαίτερο παιγνίδι των παιδιών, των αγοριών: στην ταλαίπωρη Γουρ(ου)νούλα, το... γκόλφ της εποχής στο χωριό! Στη θέση βέβαια του κομψού ραβδιού και της μπαλλίτσας του γκόλφ ήταν ένα γερό μακρύ ξύλο και ένα μετάλλινο κονσερβοκούτι, η Γουρνούλα, που από τα πολλά άγρια χτυπήματα των παικτών, για να πε­τύχουν τον στόχο, έχανε πλέον το αρχικό της σχήμα, "καταζαβω­μένη". Την ακριβή περιγραφή όμως αυτού του παιγνιδιού, καθώς και άλλων παιγνιδιών, που παίζονταν ιδιαίτερα από άρρενες, την αφήνω στους έχοντες εμπειρία παίκτες.

Επίλογος
Τα παιγνίδια είναι ζωή η ζωή είναι πρόσωπα. Περιγράφοντας τη Λη και τη Ντάνα η σκέψη μου ήταν στην Τασία και στις συμπαίκτριές μας στην αυλή του πατρικού μας σπιτιού: στην πολύ αγαπητή μου Στέλλα και στην εξαδέλφη της, τη Λόλα, στη Ζωΐτσα και στην αδελφή της, τη Ρήνη – όλες από τη βορειοανατολική γειτονιά του χωριού – και στη Λευτερία από τη γειτονιά στο κέντρο του χωριού, Από την ίδια γειτονιά προστέθηκαν αργότερα στο παιγνίδι μας και οι μικρότερες, η Μαχούλα και η Κατερίνη.
Αγαπητές μου φίλες, αγαπητές μου συμπαίκτριες, ελπίζω πως έχω τη συγγνώμη σας γι᾽αυτή μου την αναδρομή στο παρελθόν με αναφορά των ονομάτων σας – είναι όμως προϊόν νοσταλγίας με συμπάθεια..
Με τη Μέλισσα, μελισσούλα παρελαύνουν μπροστά μου όλες οι συμμαθήτριές μου του τέλους της δεκαετίας του ᾽40 και των αρχών της δεκαετίας του ᾽50 στην αυλή του Δημοτικού Σχολείου Κανδήλας.

Παίζονται τάχα ακόμη αυτά τα παιγνίδια;

Σύντομο βιογραφικο.
Η Παρασκευή Σιδερά - Λύτρα γεννήθηκε στην Κανδήλα Ακαρνανίας (Ξηρόμερο), σπούδασε στη Ράλλειο Παιδαγωγική Ακαδημία Πειραιώς και μετεκπαιδεύτηκε στο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαιδεύσεως. Σπούδασε κατόπιν στα Πανεπιστήμια Αθηνών και Γοττίγγης Κλασσική Φιλολογία, Παιδαγωγική και Ψυχολογία.
Δίδαξε σε σχολεία στην Ελλάδα (στον Πειραιά και τη γενέτειρά της) και στη Γερμανία και τελευταία Νεοελληνική Γλώσσα ως εντεταλμένη στο Πανεπιστήμιο της Γοττίγγης (Göttingen). Έχει  μεταφράσει θεωρητικά και λογοτεχνικά έργα από τα γερμανικά στα ελληνικά και αντιστρόφως. Είναι κάτοχος του κρατικού βραβείου μετάφρασης έργου ελληνικής λογοτεχνίας σε ξένη γλώσσα 2007.
ΚΑΝΔΗΛΑ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ: Ευχαριστούμε την κυρία Παρασκευή Σιδερά-Λύτρα για την ευγενή καλοσύνη να μας στείλει στο mail μας μερικά αφηγήματα της τα οποία θα παρουσιάσουμε εν καιρώ.


Σάββατο 18 Απριλίου 2020

Ολοι μαζί μπορούμε και ρωτάμε τη Βουλή των Ελλήνων.


Μπαίνουμε όλοι μέσα https://vouliwatch.gr/ask/question/c2c36bb4-8b5e-45ed-a932-3f5daf426a26?fbclid=IwAR30_Od7dOzf2ivcIheM7VngdatU9yexbUMFXjA8wG0KU09lwGEmBe8adFE και #πατάμε_το_πράσινο_βελάκι , να υποστηρίξουμε τον μικρό Ηλία - Στυλιανό, το Αγγελούδι από τον Αστακό, για να τεθεί επί τάπητος στη Βουλή...!#Πάμε_όλοι δυνατά στον αγώνα μας!!

Γονιδιακή θεραπεία Zolgensma για τη νωτιαία μυϊκή ατροφία

Αξιότιμε κύριε πρωθυπουργέ, αξιότιμε κύριε υπουργέ, αξιότιμοι πολιτικοί αρχηγοί,
Ονομάζομαι Γεώργιος Ματσούκας και είμαι διαχειριστής της ομάδας «Βοηθοί Αγάπης» στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης Facebook η οποία αριθμεί 67.000 μέλη περίπου. Θα ήθελα να σας εκφράσω την έντονη ανησυχία μου για τα παιδάκια που πάσχουν από νωτιαία μυϊκή ατροφία. Τη Μ. Πέμπτη 16 Απριλίου 2020, είδα ένα ρεπορτάζ στο τηλεοπτικό κανάλι “Ιόνιαν” για τον μικρό Ηλία-Στυλιανό Σάββα ο οποίος πάσχει από νωτιαία μυϊκή ατροφία τύπου 1. Το 10 μηνών βρέφος νοσηλεύεται εδώ και 54 ημέρες (54 ημέρες μέχρι την ημέρα προβολής του εν λόγω ρεπορτάζ) στην μονάδα εντατικής θεραπείας του πανεπιστημιακού νοσοκομείου του Ρίου, ενώ η κατάστασή του είναι ιδιαίτερα κρίσιμη.
Απ’ ότι είμαι σε θέση να γνωρίζω, άλλα 4 παιδάκια στη χώρα μας πάσχουν από νωτιαία μυϊκή ατροφία τύπου 1.
Στο δελτίο τύπου του σωματείου MDA Hellas με ημερομηνία 2 Απριλίου 2020 (το οποίο σας παραθέτω το σύνδεσμο) αναφέρεται ότι η γονιδιακή θεραπεία Zolgensma η οποία είναι εγκεκριμένη στις ΗΠΑ, αναμένεται να εγκριθεί σύντομα και στην Ευρώπη και κατ’ επέκταση στην Ελλάδα. Αναφέρεται επίσης ότι σε περίπτωση που δεν καταστεί αυτό δυνατό, σχεδιάζεται απ’ τον κρατικό μηχανισμό η έκτακτη εισαγωγή της στη χώρα μας. Όμως αξιότιμοι κύριοι ο χρόνος για τον Ηλία-Στυλιανό και όλα τα παιδάκια που πάσχουν από νωτιαία μυϊκή ατροφία, είναι αμείλικτος. Όπως όλοι γνωρίζουμε, η νόσος αυτή είναι βαριά εκφυλιστική νόσος που προσβάλλει σχεδόν όλες τις λειτουργίες του ασθενή κι ο ασθενής καταλήγει με μέσο προσδόκιμο ζωής τα 2 έτη χωρίς τη θεραπεία.
Αξιότιμοι κύριοι,
Σε τι ενέργειες προτίθεστε να προβείτε ώστε η γονιδιακή θεραπεία Zolgensma να είναι άμεσα διαθέσιμη στην Ελλάδα ?
Μετά τιμής,
Γεώργιος Ματσούκας – Διαχειριστής ομάδας «Βοηθοί Αγάπης»